15 august, Sfânta Marie Mare, sărbătoarea în care ne pomenim morții. Nu se sărbătorește onomastica!

0
350




FĂRĂ „LA MULȚI ANI!”… Pentru sutele de mii de credincioși ortodocși din județul Vaslui, astăzi este ziua Adormirii Maicii Domnului. În calendarul popular, de Sânta Marie Mare se marchează trecerea de la vară la toamnă, iar marinarii sărbătoresc de ziua ocrotitoarei lor, Ziua Marinei. Deși unii susțin că astăzi este ziua onomastică a celor care poartă numele Fecioarei Maria, în realitate ziua onomastică se sărbătorește pe 8 septembrie.









Din anul 2009, ziua de 15 august a devenit sărbătoare legală și zi nelucrătoare la noi, la fel ca și în alte zece țări europene – Franța, Belgia, Spania, Italia, Grecia, Luxemburg, Austria, Polonia, Portugalia sau în unele landuri din Germania.

Venerarea Fecioarei Mariei, mama lui Iisus din Nazaret, joacă un rol important în Bisericile ortodoxe, în cea Catolică și cea Anglicană, care îi sărbătoresc Zămislirea, Nașterea, Sfântul Nume, Buna Vestire, Intrarea în Biserică, Neprihănita Zămislire, Adormirea, Înălțarea la Cer, Punerea în Raclă a veșmântului sau a Brâului, sau, în funcție de țară și tradiție, diverse apariții sau icoane, iar un număr foarte mare de biserici și catedrale, dar și de femei și bărbați, îi poartă numele.

Principala sărbătoare este la 15 august, Sfânta Maria Mare. Pentru orodocși poartă denumirea de Adormirea Maicii Domnului, pentru că în Biserica Orotdoxă „adormirea” este termenul folosit atunci când se vorbește de sfârșitul vieții pământești și pentru că nu se poate vorbi despre „moartea” unui sfânt, în timp ce în credința Bisericii Romano-Catolice sărbătoarea este denumită Înălțarea Fecioarei Maria, cu referire la ridicarea trupului Maicii Domnului la cer, la sfârșitul vieții sale pe pământ.

Praznicul Adormirii Maicii Domnului este pregătit printr-un post aspru de două săptămâni, iar în unele mănăstiri ortodoxe a fost introdusă, în ajun, o noua formă de venerare a Fecioarei Maria, slujba denumită Prohodul Maicii Domnului.

Despre sfârșitul vieții pe pâmânt a Maicii Domnului nu sunt informații în Evanghelii, ci doar în scrierile a patru părinți ai bisericii creștine: Patriarhul Modest al Ierusalimului, Andrei Criteanul, Gherman al Constantinopolului și Sfântul Ioan Damaschin.

Cu trei zile înainte de sfârșitul său, Maica Domnului a fost anunțată de Arhanghelul Gavriil, care i-a anunțat și nașterea lui Iisus Hristos, de trecerea la cele veșnice, iar Maria s-a bucurat și s-a rugat pe Muntele Măslinilor, iar copacii s-au aplecat în fața ei, așa după cum arată scrierile creștine. Au venit toți apostolii răspândiți în lume pentru a propovădui Evanghelia, cu excepția Sfântului Toma care a ajuns cu câteva zile mai târziu, după ce Maria fusese înmormântată.

Pentru că a vrut să o vadă încă o dată, Toma i-a convins pe ceilalți apostoli să deschidă mormântul Maicii Domnului și așa au descoperit că trupul nu mai era în mormânt. De aceea Biserica Romano-Catolică se referă la acest eveniment ca la Înălțarea Fecioarei, considerând că dispariția trupului Maicii Domnului din mormânt se explică prin faptul că Ea a fost înălțată cu trupul la Cer.

Mormântul Sfintei Fecioare se află în Grădina Ghetsimani din Ierusalim și este vizitat zilnic de mii de credincioși din toată lumea.

Hramul Adormirea Maicii Domnului este cel mai răspândit din Patriarhia Română și în fiecare oraș există cel puțin o biserică, iar în fiecare Episcopie cel puțin o mânăstire, ocrotite de Maica Domnului.