Cum a fost “furat” podul de la Crasna, chiar de sub nasul autorităților!

După ce Vasluianul.ro a prezentat primele imagini de la demontarea podului de la Crasna, autoritățile județene au început să se întrebe: “Cum de a fost posibil ca o lucrare civilă cu 120 și ceva de ani vechime, o operă de artă industrială franceză, să fie demontată și dusă la Iași, chiar de sub nasul nostru?”.

Răspunsul a venit năucitor: podul de la Crasna, un obiectiv care lesne ar fi putut fi trecut la categoria monumentelor istorice naționale, nu i-a interesat pe cei care ar fi trebuit să se ocupe de înscrierea acestuia în catalogul local sau național!

Podul de la Crasna este măcelărit fără milă în aceste zile, de către o firmă din Iași, deși ascunde o istorie națională și locală zbuciumată.

Pe acest pod au trecut trupe, în primul și în cel de-al doilea război mondial, pe aici au trecut suveranii Regatului României sau conducătorii României actuale.

Face parte, fără îndoială, din istoria județului și a Moldovei. Trebuia demontat, fără îndoială, dar trebuia să se procedeze altfel de cum se face în aceste zile, când este distrus de aparatele de sudură.

Ar fi trebuit dizlocat de la locul său în întregime, cu o macara de mare tonaj, după care trebuia dus într-o hală și reabilitat din punct de vedere structural. Nu tăiat, cum fac acum muncitorii de la Iași!

Mulți dintre cei cu care am stat de vorbă sunt consternați de modul în care unul dintre puținele vestigii ale istoriei județului este masacrat cu aparatele de sudură.

“Sunt uimit cum de s-a ajuns în situația asta. Credeam că acest pod este deja în nomenclatorul de monumente istorice. Am consultat și eu documentele oficiale și am văzut că nu apare nicăieri. Cineva trebuia să se ocupe de înscrierea podului francez de la Crasna, însă nu a făcut-o”, spune Dumitru Buzatu, președintele Consiliului Județean Vaslui.

Conform șefului CJ Vaslui, planurile prevedeau mutarea podului de la Crasna în viitorul muzeu militar, care se va face la intrarea în Vaslui dinspre Bârlad, însă conducerea DRDP Iași nu a dorit să cedeze podul, mai ales că este în custodia Companiei de Drumuri Naționale.

Va ajunge la fier vechi, bătrânul pod fabricat la Paris în 1896?

Fostul prefect Eduard Popica s-a luptat mult pentru a obține finanțarea necesară unui pod nou. A reușit, dar acum este dezamăgit de ceea ce se petrece.

“Am trecut și eu pe acolo. M-am oprit să discut cu reprezentanții firmei din Iași. I-am întrebat de ce taie podul, iar ei mi-au spus că au trecut în caietul de sarcini doar atât: “Înlăturare pod”. Vă dați seama, ei pot să-l taie și să-l dea la fier vechi. Sper să nu se întâmple asta și să-i vină mintea la cap vreunei autorități din țara aceasta”, spune Popica.

Lasă un răspuns

Facebook
%d blogeri au apreciat: