Ce ne facem cu trotinetiștii de pe drumurile naționale vasluiene? Vor muri oameni nevinovați, dacă nu se iau măsuri!

0
346

Fără cască, pe lângă mașini care circulă în viteză, fără să cunoască nimic despre legislația în domeniu. Aceștia sunt – in mare parte din cazuri – trotinetiștii, noua categorie de participanți la trafic, pe care îi vedem pe drumurile naționale, pe străzile aglomerate din orașe sau pe trotuare, printre oameni. Din păcate, legile actuale au multe permisivități pentru cei care dețin și circulă cu trotinete electrice prin orașe, cu mult mai periculoase decât scuterele, de exemplu.

”O mașină îți dă o oarecare protecție împotriva greșelilor, dar o trotinetă sau o bicicletă, nu. Să mergi cu trotineta pe stradă în România anului 2021 înseamnă să te expui inutil unui risc destul de ridicat, iar aici nici măcar n-am inclus șoferii care chiar vor să-ți facă rău, aceia frustrați că ei stau în trafic și tu nu și nu se feresc să te șicaneze în trafic”, remarca un blogger. Însă, un lucru este sigur: prea mulți trotinești se expun pericolelor pe drumurile naționale, cel mai probabil bucurându-se că pot merge la serviciu sau la plimbare cu propriul mijloc de locomoție, care costă câteva mii de lei.

În februarie 2020, a fost emisă o OUG, prin care trotineta electrică este definită ca „vehiculul utilizat pentru transportul unei singure persoane, cu două sau trei roți, articulat cu o bară în partea din față folosită ca dispozitiv de direcție, a cărui viteză maximă prin construcție este mai mare de 6 km/h, dar nu depășește 25 km/h și care este echipat cu un motor electric”.

Circulația pe trotuare este interzisă pentru trotinetele electrice, așa cum sunt ele definite în lege. Astfel, potrivit actului normativ: „sunt asimilate pietonilor persoanele care conduc un scaun rulant de construcție specială, cele care conduc vehicule destinate exclusiv tragerii sau împingerii cu mâna, cele care se deplasează pe patine sau dispozitive cu role fără mijloace de autopropulsie, precum și cele care conduc vehicule a căror viteză maximă prin construcție nu depășește 6 km/h și sunt echipate cu un motor electric”.

Dacă un drum este prevăzut cu o pistă pentru biciclete, bicicletele și trotinetele electrice vor fi conduse numai pe pista respectivă. În lipsa acestei piste, circulația trotinetelor electrice este permisă numai pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulația vehiculelor este de 50 km/h, se arată în document.

Pentru a conduce o bicicletă sau o trotinetă electrică pe drumurile publice, conducătorul acesteia trebuie să aibă vârsta de cel puțin 14 ani. De asemenea, ca și în cazul bicicletelor și mopedelor, trotinetele electrice care circulă pe drumurile publice trebuie să fie echipate cu mijloace de iluminare și aceste mijloace și dispozitive în stare de funcționare, dispozitive reflectorizant-fluorescente.

Să mai spunem că multe din trotinetele electrice din județul Vaslui, pe care le vedeți pe drumurile naționale, inclusiv cea din poza de mai sus, nu respectă legea, neavând dispozitive de iluminare sau reflectorizant fluorescente? Sau cu trotinete conduse de copii de 10-12 ani?