Comisia Europeană nu va finanța reparațiile drumurilor afectate de TIR-urile ucrainene

0
2540

Bruxelles-ul nu plătește despăgubiri, ci finanțează proiecte, a răspuns comisarul european Adina Vălean la declarațiilor unor oficiali de la București, care cer decontarea din bani europeni a unor cheltuieli suplimentare în infrastructură generate de războiul din Ucraina.

„România este şi ea Uniunea Europeană, este şi ea Comisia Europeană, nu trebuie ca altcineva să-i compenseze, e parte din tot. Nu facem neapărat o favoare cuiva anume. Pentru că, dacă vă gândiţi, trecerea mărfurilor prin România, în orice context ar fi, că e pe Dunăre, că e prin porturi, că foloseşte infrastructura României, se face contra taxe, aşa cum se face peste tot. Nu e nimic gratis, ca să spun aşa.

Până la urmă, sunt operatori care folosesc un anume tip de infrastructură, nu e ajutor umanitar”, a declarat comisarul european pentru Transporturi.

Duminică, Sorin Grindeanu vorbea despre faptul că infrastructura rutieră din nordul țării a fot afectată de afluxul de TIR-uri ucrainene.

„Am avut o discuţie zilele trecute cu comisarul european Adina Vălean şi am spus că noi am băgat foarte mulţi bani, de exemplu, în întreţinerea drumurilor naţionale din zona respectivă.

Dacă mergeţi acum pe DN2 spre Suceava, Siret, pe lângă Bacău, Focşani, o să vedeţi că e TIR lângă TIR, de Ucraina, ceea a dus totuşi la o degradare a acestei reţele şi am cerut bani. Per total, am trimis aceste cereri, nu doar pe rutier, ci şi pe CFR, pe naval – două miliarde de euro”, a declarat duminică Sorin Grindeanu.

O astfel de situație poate fi întâlnită și pe DE 581, în zona județului Vaslui. Pe tronsonul de la Crasna spre Vama Albița, miile de TIR-uri vare tranzitează județul încărcate cu mărfuri de tot felul din Ucraina au produs mari pagube a infrastructura acestui drum extrem de important pentru legăturile cu Republica Moldova.

„Ce ştiu este că ne aşteptăm la o noua producţie de cereale a Ucrainei de 56 de milioane de tone, care va coincide cu un an de producţie foarte bun pentru ţările din Uniunea Europeană producătoare.

Şi ce pot să afirm este că există o dorinţă şi un acord general de a nu aduce în conflict aceste două surse de cereale, pentru a evita orice tip de tensiune. Deci, pentru noi provocarea este cum vom reuşi ca toate acestea să coexiste în acelaşi timp pe coridoarele de transport fără a crea tensiuni în piaţă”, a spus Adina Vălean.

„Sigur că ne pregătim pentru acest lucru, cu tot felul de proiecte, de aceea sunt şi în întâlniri legate de Constanţa. Se pune problema formalizării unui coridor verde de transport numai pentru cerealele în tranzit care implică Ucraina, Moldova şi România, astfel încât ele să fie sigilate la origine şi verificate vamal în Galaţi, de exemplu. Dar numai pentru cele care sunt în tranzit.

Sunt, sigur, mai multe discuţii, sunt mai multe ţări implicate (…). Dau astfel de exemple pentru că soluţii există, şi atunci este cel mai bine să evităm orice tensiune de natură politică legată de piaţă şi să încercăm să rezolvăm prin alte mijloace”, a adăugat Vălean.