Semnal de alarmă la Guvern, din partea primarilor de comune! ”Nu acceptăm modificarea propusă de Guvern, avem nevoie de stabilitate”, spune Neculai Moraru, președintele ACoR Vaslui

0
704




La finalul ședinței Asociației Comunelor din România (ACoR), pe 11 iulie a.c., sute de primari de comune din toată țara, printre care și câteva zeci de primari din județul Vaslui, au semnat o rezoluție către Guvernul României, prin care anunță că modificarea Codului Fiscal, în varianta anunțată de guvernanți, ar duce la un haos total în administrație. Primarii susțin că măsurile care se doresc acum a fi introduse au fost scoase din legile fiscale în urmă cu 20 de ani, tocmai din cauză că ar fi creat mari probleme administrației locale. Edilii anunță că nu sunt de acord cu deciziile Guvernului.









”Adunarea generală a Asociației Comunelor din România, întrunită în sesiune extraordinară, adoptă, în unanimitate, prezenta rezoluție.

Art. 1. – (1) Față de proiectul Ordonanței Guvernului pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative și alte măsuri fiscale, vă comunicăm faptul că pct. 97 – 108 trebuie eliminate cel puțin din următoarele considerente:

a) nu respectă normele de tehnică legislativă, încălcându-se prevederile art. 1 alin. (5) din Constituția României, republicată, precum și cele menționate la alin. (2);

b) nu a existat o consultare a structurilor asociative, prin menționarea în nota de fundamentare la secțiunea a 6-a pct. 6.3. că „nu este cazul” putem constata că suntem în prezența unui fals în înscrisuri, incriminat de art. 326 din Codul penal;

c) nu este efectuată analiza de impact financiar asupra bugetelor locale, în Nota de fundamentare nefiind nicio mențiune, deși la pct. 97 – 108 din proiect avem eminamente venituri ale acestor bugete, încălcându-se cu obstinație prevederile art. 6 alin. (3) și (4) și ale art. 7 alin. (1) – (4) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, cu modificările și completările ulterioare;

d) impozitele și taxele locale, în cele mai multe unități administrativ-teritoriale, sunt aprobate pentru anul 2023; a se vedea în acest sens prevederile art. 491 alin. (1) și (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare;

e) contribuabilii, dar și autoritățile administrației publice locale, ar percepe ca pe o majorare a impozitelor și taxelor locale, ceea ce contravine afirmațiilor efectuate de decidenții politici; titlul IX din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare trebuie preluat în Codul finanțelor publice locale, astfel cum este și în Hotărârea Guvernului nr. 285/2017 pentru aprobarea Tezelor prealabile ale proiectului Codului finanțelor publice locale, precum și în Programul de guvernare, la [cap. II ADMINISTRAȚIA PUBLICĂ „Reforma administrației locale constă și în următoarele puncte-cheie: 1. Elaborarea și aprobarea Codului finanțelor publice locale care să reunească într-un mod unitar și necontradictoriu reglementările privind finanțele publice locale, criza financiară și insolvența unităților administrativ-teritoriale, fiscalitatea locală și procedurile fiscale locale;”]

f) în secțiunea a 2-a, ”Motivul emiterii actului normativ”, unde face vorbire de Impozitele și taxele locale, introduce o situație precum că autoritățile publice locale, la propunerea autorității executive pot și diminua nivelul impozitelor și taxelor locale cu până la 50%, măsură care pe lângă faptul că persoana care a inserat textul respectiv nu înțelege că și autoritatea executivă face parte din autoritățile publice locale, determină și scăderea capacității de fundamentare a părții de venituri a bugetului local, cu efecte asupra finanțării unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale. A nu se uita că ceea ce se propune la pct. 105 din proiectul Ordonanței Guvernului, este esențialmente o măsură POPULISTĂ și POLITICIANISTĂ care a fost eliminată începând cu 1 ianuarie 2003, tocmai că determina un haos la nivel local, care se regăsea la art. 49 alin. 2 din Ordonanța Guvernului nr. 36 privind impozitele și taxele locale!!! Așa înțeleg specialiștii Ministerului Finanțelor avansarea în 2022 pentru după 1 ianuarie 2023, cu măsuri care se aplicau înainte de 1 ianuarie 2002.

(2) Prevederile care se încalcă, potrivit alin. (1) lit. c), sunt:

a) art. 8, art. 75 alin. (1) lit. b) și art. 82 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare;

b) art. 4 pct. 6 din Carta europeană a autonomiei locale, adoptată la Strasbourg la 15 octombrie 1985, ratificată de România prin Legea nr. 199/1997;

c) art. 1 și art. 2 lit. c), d) și f) din Hotărârea nr. 595/2007 privind funcționarea și atribuțiile Comitetului pentru finanțe publice locale, cu modificările și completările ulterioare;

d) Hotărârea Guvernului nr. 635/2022 privind procedura de consultare a structurilor asociative ale autorităților administrației publice locale la elaborarea proiectelor de acte normative.

Art. 2. – Se respinge, ca fiind vădit, nu numai ilegal, dar și total inoportun, proiectul Ordonanței Guvernului pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative și alte măsuri fiscale”, se arată în Rezoluția ACoR înaintată premierului Ciucă și ministrului de Finanțe.

”Sperăm să fim ascultați la Guvern, sunt unele propuneri aberante, care vor conduce la un haos în administrația publică locală, vor afecta mii de contribuabili. Este o aberație, ceea ce se propune, nu suntem de acord cu ceea ce propune Guvernul, sper să fie scoase din ordonanța de modificare a Codului Fiscal aceste puncte. Nu am fost consultați deloc, din păcate”, anunță Neculai Moraru, primarul comunei Fălciu, președintele Asociației Comunelor din România (ACoR), filiala județeană Vaslui.