Noile legi ale Educației vor schimba din temelii actualul sistem de învățământ, anunță deputatul Nelu Tătaru, președintele PNL Vaslui! Iată ce schimbări MAJORE se vor produse în școala românească!

0
1196




Proiectele de legi ale Educației, lansate în consultare publică pe 13 iulie, până pe 24 august 2022, vor schimba din temelii învățământul românesc, vor fi adevărata reformă a Educației, anunță deputatul PNL de Vaslui, dr. Nelu Tătaru, președintele orgamnizației județene PNL. Cele două legi ale Educației, una pentru Învățământul Preuniversitar și una pentru Învățământul Superior au fost lansate în dezbatere publică până pe 24 august. După această etapă vor fi ajustate în funcție de propuneri, aprobate în Guvern și trimise în Parlament pentru a parcurge procesul legislativ. ”Fiecare copil va atinge potențialul maxim de dezvoltare. Școala va modela elevul conform vârstei prin observarea dezvoltării acestuia și potrivit nivelului de învățământ. Pentru că fiecare elev este cel mai important”, spune fostul ministru al Sănătății.









Conform deputatului Nelu Tătaru, sunt o serie de factori în noile legi ale Educației care pun elevul în prim plan, iar efectele se vor vedea în viitor. Acesta a prezentat ceea ce se reglementează, ca linii generale, în cele două legi, asumate de ministrul liberal Sorin Câmpeanu:

  • Portofoliul personal educațional care va fi elementul central al evaluării învățării și îl va avea fiecare elev începând cu grupa mijlocie.
  • Școala va modela elevul conform vârstei prin observarea dezvoltării acestuia și potrivit nivelului de învățământ. Pentru ca fiecare elev este cel mai important.
  • Progresul școlar va fi urmărit prin forme de evaluare continuă, care monitorizează atingerea obiectivelor învățării și părinții vor fi sprijiniți să aleagă cele mai bune trasee pentru proprii copii prin orientarea școlară. La finalizarea clasei a  VIII-a, consilierul școlar și dirigintele au obligația să emită  o recomandare de încadrare în educația secundară superioară, având caracter de orientare școlară pentru fiecare elev în parte.  Recomandarea este emisă în baza unei evaluări specifice, care se comunică elevului și părinților/reprezentantului legal. La elaborarea recomandării, sunt consultate și cadrele didactice de la clasă. Recomandarea are un caracter orientativ în stabilirea opțiunilor celor mai potrivite profilului fiecărui elev și se include în portofoliul personal educațional. Pentru că fiecare elev contează.
  • Evaluările vor avea scopul  de a integra, de a evalua, orienta, încuraja şi optimiza învăţarea precum și de a dezvolta capacitatea de autoevaluare a elevului. Evaluarea se centrează pe competenţe, oferă feed-back real elevilor şi stă la baza planurilor individuale de învăţare. În acest scop, Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare va înființa, în termen de 12 luni de la aprobarea prezentei legi, o bancă de instrumente de evaluare unică, având funcţie orientativă pentru evaluare. Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare  va răspunde de menținerea și actualizarea permanentă a băncii de instrumente. Pentru că vrem viitori adulți responsabili.
  • Elevul se va putea beneficia de dreptul la educație în cele mai bune forme pentru el în unitățile pilot, organizate pentru pilotarea experimentală și de aplicație și pentru pilotarea unor modele noi sau alternative de educație. Pentru ca pregătim fiecare elev pentru o societate a viitorului adaptată.

”În acest context, spunem noi că actualul sistem birocratic și neadaptat nevoilor elevului este reformat din temelii. Școala este pentru elevi și pentru nevoile lor. Pentru asta, în noua Lege a învățămmântului preunivesitar, am reglementat un curriculum adaptat și flexibil, mult schimbat față de ceea ce este acum.

Se reglementează profilul de formare al absolventului la sfârșitul învățământului primar, secundar inferior și al celui liceal ca fiind o componentă reglatoare a Curriculumului național. Pentru că școala trebuie să ofere elevului cea mai potrivită educație. Profilul va conține descriptorii realizărilor elevilor la sfârșitul unui ciclu de învățămant și este parte componentă a portofoliului personal educațional.

La învățământul primar, elevul va opta în cadrul curriculumului la decizia școlii pentru 2-4 ore pe săptămână. La învățământul secundar inferior, elevul va opta în cadrul curriculumului la decizia școlii pentru 3-5  ore pe săptămână. La învățământul liceal, elevul va opta în cadrul curriculumului la decizia școlii pentru 6-8 ore pe săptămână.  Curriculumul la decizia școlii se va constitui atât din pachete de discipline opționale ofertate la nivel național, regional şi local, cât şi din pachete de discipline opţionale ofertate la nivelul unităţii de învăţământ”, explică președintele PNL Vaslui.

Bursa în școală mai spune dr. Tătaru, va fi într-un cuantum care să conteze, burse care vor fi asigurate de Ministerul Educației. De aceste burse vor beneficia elevii de la cursurile cu frecvenţă din învăţământul preuniversitar de stat, iar de bursele de  excelență olimpică vor beneficia și elevii din învățământul preuniversitar particular acreditat. Autoritățile publice locale pot suplimenta fondul de burse al școlii.

  • bursa de excelență olimpică I/internațională – 1.000 lei/luna;
  • bursa de excelență olimpică II/națională – 700 lei/luna;
  • bursă de performanță școlară – 500 lei/luna;
  • bursă profesională – 300 lei/luna;
  • bursă socială – 300 lei/luna.

Identificarea nevoilor de intervenție prin derularea de programe de reducere a abandonului școlar și instituirea pentru prima data a unor măsuri concrete pentru creșterea alfabetismului funcțional

Ministerul Educației va derula programe de reducere a abandonului școlar în cadrul unui Plan Strategic Integrat de Reducere a Abandonului Școlar, reevaluat  în etape, din 5 în 5 ani. Planul Strategic Integrat de Reducere a Abandonului Școlar reprezintă un ansamblu organizat de activități și servicii instituite în scopul reducerii abandonului școlar și a ratei de părăsire a sistemului de învățământ, indiferent de nivelul de educație la care preșcolarul/elevul se află și se aprobă prin hotărâre de guvern, inițiată de Ministerul Educației. Începând cu anul școlar 2022-2023, anual, direcțiile județene de învățământ preuniversitar vor  publica situația privind abandonul școlar de la nivel județean, pentru fiecare unitate de învățământ preuniversitar. Pentru că fiecare elev trebuie să aibă șanse egale la educație.

Nivelul de alfabetizare funcțională a beneficiarilor primari ai educației va fi evaluat periodic prin teste online, corespunzător fiecărui nivel și fiecărei clase.  Evaluările vor fi realizate prin Platforma națională de alfabetizare funcțională care include teste realizate conform standardelor de alfabetizare funcțională, corelate cu profilul absolventului, pentru clasele de început de ciclu gimnazial și liceal, respectiv pentru clasele a V-a și a IX-a. 

Se înființează Programul național de formare a cadrelor didactice în vederea creșterii nivelului de alfabetizare funcțională a elevilor. Derularea Programului va fi reglementată prin hotărâre de Guvern inițiată de Ministerul Educației, la propunerea CNFDCD. 

Elevul va deveni un adult care va lua decizii în mod autonom, pe baza abilităților dobândite în diferite etape ale formării sale educaționale. Aceste trei seturi de competențe se referă la:

a) realizarea de conexiuni logice, extragerea ideilor principale și exprimarea unui punct de vedere (citirea și înțelegerea unui text scris),

b) capacitatea de a transpune informația abstractă în activitățile cotidiene (alfabetizarea matematică),

c) capacitatea de înțelege fenomenele din natură și de a lua decizii bazate pe date factuale (alfabetizarea științifică).

”O schimbare majoră este aceea că postul de consilier școlar va însemna că acea persoană va fi lângă elev. În școli vor funcționa compartimentele de asistență psihopedagogică. În cadrul compartimentelor de asistență psihopedagogică din unitățile de învățământ de masă vor fi profesori–logopezi cu specializarea în psihopedagogie specială/psihologie; profesori-psihopedagog cu specializarea în psihopedagogie specială/psihologie și consilieri şcolari cu specializări în profilul/domeniul psihopedagogie specială sau psihologie și  cu specializări în domeniul științe ale educației, stabilite prin ordin al ministrului educației. Pentru că elevul trebuie să fie protejat de abuzul emoțional, profesorul care va abuza elevul este sancționat cu desfacerea contractului de muncă și timp de 10 ani nu va mai avea dreptul să exercite calitatea de profesor.

Spațiul școlar va fi digitalizat, pentru ca procesele de punere în aplicare a programelor şi activităţilor de învăţare şi formare de competenţe academice sau profesionale să fie complete și în pas cu evoluția societății, pentru ca educația să poată fi realizată atât prin  activităţi de învăţare în context formal, cât şi în context nonformal sau informal”, mai explică deputatul Tătaru.

Noua lege ține cont de inechitățile din sistem! Educație pentru toți! Sistemul de educație este deschis tuturor și formează caractere!

Pentru asta, spune dr. Nelu Tătaru, s-au prevăzut următoarele măsuri:

  • finanţarea cheltuielilor pentru educație, la nivelul sistemului național de învățământ preuniversitar și superior, cu toate componentele sale de asigurare a funcționării, va reprezenta, anual, minimum 15% din cheltuielile bugetului general consolidat
  • rețeaua școlară va fi adaptată nevoilor fiecărei comunități
  • reconfigurarea programelor ”A doua șansă”, cu finanțare flexibilă
  • În unitățile de învățământ preuniversitar, se va derula programul „Şcoala după şcoală„, care cuprinde activităţi educative, pentru consolidarea competenţelor dobândite sau de accelerare a învăţării, precum și alte activități pentru susținerea dreptului la educație, inclusiv de tip  recreativ sau  de timp liber
  • În unitățile de învățământ preuniversitar, se va derula programul  programul “ Învățare remedială”, pentru susținerea dreptului la educație și asigurarea de șanse egale pentru elevii cu dificultăți de învățare sau care din diferite motive înregistrează regres școlar și care beneficiază în mod obligatoriu de educație remedială, în vederea atingerii rezultatelor așteptate/propuse în procesul evaluării. Programul „ Învățare remedială”  poate fi realizat în cooperare cu organizații non-guvernamentale, în regim de voluntariat și poate include activități pentru întreaga familie, în măsura în care acestea sprijină învățarea. Școala va face  o analiză a nevoilor de implementare a Programului „ Învățare remedială”  și o propunere de realizare a activităților aferente acestuia, pe baza rezultatelor analizei de nevoi și conform criteriilor stabilite în normele metodologice, aprobate prin ordin al ministrului educației, care se transmit DJIP/DMBIP spre aprobare.
  • Elevii din învăţământul preuniversitar acreditat/autorizat vor beneficia în continuare de gratuitate la serviciile publice de transport local, judeţean, interjudețean- rutier, naval, cu metroul, precum şi feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, pe tot parcursul anului calendaristic.