Este vestea așteptată de mii de locuitori de pe Valea Prutului! Pe 15 martie, se redeschide această gară! REACȚIA unui fost secretar de stat din Transporturi!

0
4480




Criza umanitară din Ucraina redeschide o linie ferată importantă a județului Vaslui, anunță fostul secretar de stat din Ministerul Transporturilor, Adrian Covăsnianu, într-o postare de pe Facebook. La 12 ani după ce prin gara de la Fălciu a trecut ultimul tren, iată că autoritățile regândesc planul de transport, prin redeschiderea liniei Bârlad-Fălciu. De mai bine de zece ani de zile, primarul comunei Fălciu, Neculai Moraru, cere ca infrastructura de cale ferată, respectiv podul de fier din zona Fălciu, care leagă România de R.Moldova, să devină pod de tranzit pentru auto și pasageri. Acum, când mii de ucraineni trec zilnic prin vămile din zona de est, gara de la Fălciu redevine interesantă pentru Guvern.









”Infrastructura feroviară interoperabilă din regiunea Moldova este extrem de utilizată în această perioadă! Săptămâna aceasta în țară prin punctele vamale feroviare din Moldova (Vicșani-județul Suceava și Ungheni-județul Iași) au intrat încă 3.854 de refugiați din Ucraina!

În cele 6 zile de monitorizare a afluxului de refugiați pe sectorul feroviar au intrat în țară peste 7.400 de cetățeni din Ucraina!

Din discuțiile pe care le-am purtat cu CFR Călători, SRCF Iași și cu primarul de la Fălciu aflăm că pe 15 martie 2022 se va redeschide linia neinteroperabilă M603 (Bârlad-)Zorleni-Fălciu de 62,4 km lungime! Deja se lucrează la igienizarea liniei, se fac pregătiri pentru funcționarea sistemului feroviar în zonă pentru a primi afluxurile suplimentare de refugiați din 15 martie 2022.

Sper că vedem cu toții cât de important este sectorul feroviar în situații de siguranță, de securitate națională și de criză umanitară în ciuda faptului ca acest mod de transport nu s-a bucurat de o susținere a Statului Român!M-am luptat în perioada ianuarie-septembrie 2021 în calitate de Secretar de Stat în Ministerul Transporturilor pentru a atrage fonduri în vederea modernizării căilor ferate din regiunea noastră chiar dacă nu am avut cea mai bună maturitate pe aceste proiecte.

Astfel, am inclus în PNRR pentru regiunea noastră investiții de peste 130 milioane de euro pentru eliminarea restricțiilor de viteză (Quick Wins) și modernizarea sistemului de transport (Centralizări Electronice și Electro-Dinamice).

Fac un apel la Guvernul României și Ministerul Transporturilor să promoveze și să accelereze cu prioritate investițiile din regiunea Moldova pentru a pregăti infrastructura în vederea gestionării fluxurilor de refugiați! Soluțiile pentru implementarea rapidă a investițiilor din PNRR sunt următoarele :

1. Cadru legislativ flexibil și pro-activ: asumarea PNRR prin HG/Lege în Parlament (consens național)

2. Cadru strategic: declararea investițiilor din PNRR proiecte strategice, de interes național și de siguranță națională

3. Cadrul de implementare : gestionarea investițiilor la nivel de UIP (Unitate de Implementare a Proiectelor) regionale având ca rezultat o monitorizare și o avizare mai eficiente, mai rapide

4. Cadru operațional : realizarea de ședințe de progres săptămânale pentru a monitoriza progresul/stagnarea/regresul investițiilor”, scrie Covăsnianu.

“Aici vor fi debarcaţi, se vor face vama şi controlul de la Poliţia de Frontieră în această zonă, după care vor merge în nişte încăperi încălzite şi cu toate condiţiile, iar apoi vor fi duşi cu trenul nostru românesc la Bârlad şi în zonele unde vor să ajungă cei năpăstuiţi de război. Noi dăm o mână de ajutor, SNCFR-ul este cel care a organizat. Ajutăm la igienizare şi în interiorul clădirii şi în exterior, liniile să le eliberăm de uscături de iarbă. Până pe 15 martie linia ferată trebuie să fie practicabilă, să se poată circula pe ea de la Cantemir, Republica Moldova, până la Bârlad”, spune primarul comunei Fălciu, Neculai Moraru.